"Get out of the building"

Steve Blank er en amerikansk ledestjerne i grundermiljøet, ikke minst som skaper av "The customer development method" som satte i gang Lean Startup-bevegelsen. Et av hans hovedbudskap er at grundere i praksis leter etter svar og bekreftelser, og at du ikke finner disse inne på grunderkontoret. Jeg kan gjerne legge til at du ikke finner svarene og bekreftelsene på inkubatoren, co-working spacet, akselleratoren, grundertreffet eller pitchekonkrurransen heller. Du må lengre ut.

Du må ikke bli sittende fast i grunderbobla!

Ankomst New York på JFK flyplass

“In a startup no facts exist inside the building, only opinions”

― Steven Gary Blank, The Four Steps to the Epiphany: Successful Strategies for Products that Win

Et skråblikk på gründerbobla

Gründerlivet blir fort en boble, men for mange starter gründerreisen i en slags lukket gründerboble, og den slutter i den samme lukkede gründerbobla - etter å ha brukt opp softfunding, brukt opp bidrag fra tidligfasefond, skuffet noen engler - og fått noen dyrekjøpte lekser om det å drive virksomhet

Kampen om softfunding. tidligfasemidler, innovasjonskontrakter. Søknader med "innovasjonshøyde", rapportering til Innovasjon Norge for utbetalinger. Englejakt. Verdsettelser med fingeren i været. "Med bare 1% av dette enorme markedet så...". Midler som dekker det du bruker av tid på å skaffe dem og for å jakte på nye midler.

SaaS, impact, recurring revenues, AI-driven, tam-sam-som, forretningsmodelle som blir prismodell, skalering, IP, unit cost, ARR, Churn, CAC, ... Mange fine begrep som surrer rundt. Noen klarer også å forklare hva de betyr... Noen av de klarer også å forklare hva som er viktig med dem.

Pitchekonkurranser dømt på lødne kriterier av alt annet enn relevante investorer. Jakten på VC´er som det strengt ikke er sikker at du burte jakte på, i alle fall ikke enda. Søknader til akselleratorer som skal gi deg rakttfart ut i verden.Trykktank med investor-deck som vris og vrenges på og stadig tar deg i nye retninger. Velmente råd fra alle de som synes start-up er gøy og ikke innser at de sender deg inn i blindgater hvor du bare bruker opp de få kronene du har.

Aksjonæravtaler, vesting, NDAs, SLIP-avtaler, innovasjonskontrakter, ansettelsesavtaler, terms-of-use, MVA, aksjelov, årsregnskap, .. Første gang for mange. Kanskje en patentsøknad? Skal vi ha selskapet i Norge eller i utlandet? Hvordan virker egentlig den formueskatten? Noen som vet hva en Delaware-flip er?

CEO, CTO, CMO, COO, C??. Bra team, kanskje satt sammen på entreprenørskolen? En tung bør å bære i møte med virkeligheten. Noen har rygg til å bære den. Advisory boards med fine navn som har sagt OK på å stå der, men sliter med å svare om de blir spurt om hva virksomheten gjør. En Cap-table uten tanke for hva du gjør med de menneskene du faktisk trenger den dagen du skal opp en divisjon.

... og da hadde jeg neste glemt produktet og kundene.... MVP. Skape verdi som skal gjøre en forskjell i verden med et bitte lite team som er underbemannet i utgangspunktet.

Litt karikert? JA! Vi trenger ildsjelene. De gjør en fanatstisk jobb! Vi trenger møteplassene. Vi trenger fellesskapet.Vi trenger tidligkapitalen for å komme i gang. Jeg heier på alle de som blør og har blødd for å skape et økosystem for grunderskap!


MEN...vi trenger ikke illusjonen om at vi finner svarene der - i den lukkede gründerbobla! Alle møteplassene og gode hjelperne skal hjelpe deg å ta steget ut, ut til alle de andre. Det steget som hjelper deg å finne svarene, de relasjonene og den kapitalen du virkelig trenger. For altfor mange blir den lukkede gründerbobla et fluepapir og en kul plass å være, et ingenmannsland hvor de både fødes og dør.