Stein Ræstad BIZ / Grunderstøtte > high touch 2 low touch
Min introduksjon til tankesettet rundt "High touch to low touch" fikk jeg gjennom samtaler og mentortimer med Julie Hanna, sagnomsust tech-grunder med base i Silicon Valley. Her er hun på besøk i Innovation House, Innovasjon Norge sitt tilholdssted i Palo Alto, hvor hun prediker og illustrerer viktigheten av å komme under huden på brukerne og kundene, for igjen å bygge seg opp derfra.
― Steven Gary Blank, The Four Steps to the Epiphany: Successful Strategies for Products that Win
HIGH TOUCH
Dette er en frase som er popularisert av Steve Blank som er kjerneprinsipp i hans "Customer Development Modell", som blant annet banet vei for Lean Startup-bevegelsen. Et hovedpoeng er at du må forlate tryggheten og bearbeide ideene dine i samspill med virkelige kunder og brukere. Dette kan vi også betegne som "High touch", dvs. tett kontakt med markedet.
I tillegg til å bekrefte eller å justere hypotesene dine får du de viktige detaljene på plass, du optimaliserer verdiskapingen, du bygger bekreftelsene som både du, teamet ditt og investorer trenger, - og kanskje kan du også finne veier til kapital som gjør deg mindre sårbar
Det viktige er at du IKKE FASTNER I GRUNDERBOBLA
LOW TOUCH
Du kan ikke bygge en raskt voksende virksomhet uten tonnevis med kapital uten å ha et bevisst forhold til skalering. Skalering innebærer at du kan bygge volum av kunder, uten at du må øke kostnadene tilsvarende.
En abonnementsbasert onlinetjeneste kan du for eksempel levere til tusenvis av kunder uten at hver kunde tilfører vesentlig ny kostnad (low touch), mens det å bygge et selskap med konsulenttjenester er lite skalerbart fordi det krever ansettelser av stadig nye konsulenter for å kunne vokse.
Dersom du skal komme deg fra "high touch", så må du bruke tiden din til å spisse ideene dine og samle dem i en kraftfull helhet som mobiliserer de kreftene du trenger for å ta steget ut.
Hvordan kan du bli det drømmeselskapet som alle løper etter?
Jeg har bakgrunn som leder og strateg, tech seriegrunder, skribent og kunnskapsnerd, foredragsregisør og -coach, og som kunstner og kreativ kraft. Det gir en miks av perspektiv som gjør at jeg både kan følge dine tanker og ideer og samtidig tilføre det som gjør at vi sammen finner de avgjørende sammenhengene og viktige svarene.
Jeg kan bidra med min superkraft, men det fungerer ikke uten din superkraft. Derfor ser jeg etter ledere, gründere og foredragsholdere som er villige til å utfordre seg selv, lytte og utfordre tilbake for å finne den nerven som gjør forskjellen. Der er da vi virkelig kan skape noe gøy sammen!
Over 30 års erfaring og et tema jeg brenner for. Endelig har jeg tatt meg på tak og gjort alvor av en tanke som har ligget der en stund. Det skrives i alle ledige stunder og jeg gleder meg som en liten unge til å få dele erfaringer og historier som jeg oppriktig tror vil gi nytte og inspirasjon til mange.