Skap drømmeselskapet på veien fra "high touch" til "low touch"

Dersom du spør om hvilke elementer som må være på plass for at en startup skal lykkes, så kan du få svar som det som for eksempel suksessgrunder og investor Geir Førre uttalte i et intervju: Kunnskap og vilje, kapital, fokus og lederskap. Gode punkter! Sett fra en tidligfase oppstart handler det likevel mest om hvordan man kommer seg dit. Hvordan skaffe seg nødvendig innsikten? Hvordan tiltrekke seg kapital? Hvordan spisse ideen sin enda mer? Hvordan bygge lederskapet for en internajonal satsning?

Dette er det ingen allmengyldig mirakeloppsktift på, men det er noen grunnleggende prinsipper som jeg har tro på, og som passer mange: 1) Bearbeide ideene og løsningen i tett samspill med kundene ("High touch"), 2) Trim og fokuser ideen din så den kan skalere ("Low touch"), 3) Bruk veien i mellom til å bygge "10" faktor og mobilisér.


Det finnes ingen garantier for suksess, men om du får taket på disse tre grunnleggende prinsippene kan jeg garantere at du styrker oddsene dine!

Min introduksjon til tankesettet rundt "High touch to low touch" fikk jeg gjennom samtaler og mentortimer med Julie Hanna, sagnomsust tech-grunder med base i Silicon Valley. Her er hun på besøk i Innovation House, Innovasjon Norge sitt tilholdssted i Palo Alto, hvor hun prediker og illustrerer viktigheten av å komme under huden på brukerne og kundene, for igjen å bygge seg opp derfra.

“In a startup no facts exist inside the building, only opinions”

― Steven Gary Blank, The Four Steps to the Epiphany: Successful Strategies for Products that Win


HIGH TOUCH

Get out of the building

Dette er en frase som er popularisert av Steve Blank som er kjerneprinsipp i hans "Customer Development Modell", som blant annet banet vei for Lean Startup-bevegelsen. Et hovedpoeng er at du må forlate tryggheten og bearbeide ideene dine i samspill med virkelige kunder og brukere. Dette kan vi også betegne som "High touch", dvs. tett kontakt med markedet.

I tillegg til å bekrefte eller å justere hypotesene dine får du de viktige detaljene på plass, du optimaliserer verdiskapingen, du bygger bekreftelsene som både du, teamet ditt og investorer trenger, - og kanskje kan du også finne veier til kapital som gjør deg mindre sårbar

Det viktige er at du IKKE FASTNER I GRUNDERBOBLA

LOW TOUCH

Skalering, skalering, skalering

Du kan ikke bygge en raskt voksende virksomhet uten tonnevis med kapital uten å ha et bevisst forhold til skalering.

Bygg "10" faktor og mobiliser

Dersom du skal komme deg fra "high touch", så må du bruke tiden din til å spisse ideene dine og samle dem i en kraftfull helhet som mobiliserer de kreftene du trenger for å ta steget ut.


Hvordan kan du bli det drømmeselskapet som alle løper etter?

Jeg kan hjelpe fordi ... alt starter med hva du ser!

Min superkraft ligger i det jeg har gjort og erfart, og i hvordan det gjør at jeg kan se inn i kompleksitet og menneskelig rasjonalitet og irrasjonalitet med en litt annen miks av perspektiv enn de fleste andre. Det gir meg briller som fanger avgjørende sammenhenger og øyeblikk.

Jeg hjelper ambisiøse ressurspersoner, entusiaster som vil noe og som ser at det å nå inn til mennesker er nøkkelen for å lykkes. Er du en av de?

Jeg kan bidra med min superkraft, men det fungerer ikke uten din superkraft. Derfor ser jeg etter ledere, gründere og foredragsholdere som er villige til å utfordre seg selv, lytte og utfordre tilbake for å finne den nerven som gjør forskjellen. Der er da vi virkelig kan skape noe gøy sammen!

Så, hva kan jeg hjelpe deg med?

Jeg skriver bok

Over 30 års erfaring og et tema jeg brenner for. Endelig har jeg tatt meg på tak og gjort alvor av en tanke som har ligget der en stund. Det skrives i alle ledige stunder og jeg gleder meg som en liten unge til å få dele erfaringer og historier som jeg oppriktig tror vil gi nytte og inspirasjon til mange.